Charter
Árlista
Hajókereső
Kapcsolat

Igazi luxusyacht belülről

Milyen az élet egy jachton?

A jacht egy kicsit hasonlít egy lakókocsira, mert vannak benne közösségi terek és hálóhelyek, fürdőszoba, konyha, hűtőszekrény. A hasonlóságnak ezzel vége is. A lakókocsi arrébb költöztetésére rámegy egy nap, és útközben a lakókocsi nem használható, az autóban kell szorongani. Jachton az utazás az élvezet részét képezi, nem úgy, mint egy felforrósodott autóban vagy tömött buszon. A stresszet is el lehet felejteni.

Lehet, hogy mire reggel felébredsz, a kapitány már elkötötte a hajót, és javában úton vagytok a következő cél felé. Lakókocsival ez például elképzelhetetlen. Mire felöltözöl (fürdőnadrágot húzol?) valaki megfőzte a kávét, feltálalta a reggelit. Többnyire nem is a szalonba, hanem a cockpitbe. (A cockpit a fedélzet hátsó fele, a lejárat és a hajófar között, ahol az összes utas körbe tud ülni egy asztalt. Az asztal hátsó végénél van a kormány.) Persze lehet a szalonban is étkezni, ha szeles vagy borongós az idő.

A közösségi terek nagyvonalúan tágasak. A hajó központi része a szalon, ahol egy nagyméretű asztalt az utasok kényelmesen körbe tudnak ülni. A hálószobák („ kabinok”) többnyire franciaágyasak, általában három vagy négy van belőlük. A fürdőszoba wc-vel, hideg-meleg vizes zuhannyal ellátott. A konyhában gáztűzhely sütővel, hűtőszekrény, melegvizes mosogató. A komplett edény- és evőeszközkészlet alaptartozék. Sok hajón központi fűtés is van.

Reggeli után ki-ki kedve szerint elfoglalja magát. Lesz, aki elnyúlik a fedélzeten a napon, lesz, aki internetezik (!) a laptopjával, esetleg a térképet vagy az útikönyvet tanulmányozza, mások a partokat nézik távcsővel vagy szabad szemmel, és néhányan a hajó vezetését gyakorolják a kapitány segítségével. Ha megéhezel, kensz egy szendvicset magadnak, esetleg a többieknek is, amitől népszerűséged jelentősen nőni fog. Ha megszom­jazol, előveszel egy doboz sört vagy üdítőt a hűtőből. A fürdőszoba menet közben is rendelkezésedre áll, tisztaság van, „wc-használati díj” nincs. Ha útközben elálmosodsz, lefekhetsz és alhatsz egyet a saját ágyadban.

Ha nagyon tűz a nap, felállítjuk a fedélzeten „bimini top” nevű napvédő tetőt, néha szükség van a szél és a vízpermet ellen a „sprayhood”-ra, ami a lejárat feletti ernyőszerű szerkezet.

Az a tapasztalat, hogy egy hét alatt átlagosan két-három nap alkalmas vitorlázásra, a többi napokon motorral hajózunk. „Motorozás” közben a hajó kilengése többnyire csekély, senki nem lesz tengeribeteg. Vitorlával haladva többé-kevésbé megdől a hajó, és ha cirkálni kell, akkor a dőlés időnként az ellenkezőjére vált. Az utasok bátrabbik fele ezt élvezni szokta, a többieknek több-kevesebb idő kell, amíg megszokják. Aki fél a tengeribetegségtől, hozzon magával megfelelő gyógyszert, amitől álmos lesz ugyan, de legrosszabb esetben átalussza azt a néhány órát, attól még ugyanúgy élvezni fogja az utazás többi részét.

Ami a hajózás veszélyeit illeti: a jachtok nem szoktak elsüllyedni a legnagyobb viharban sem. Egyébként a kapitány kötelessége, hogy várható rossz idő esetén megfelelő kikötőbe vezesse a hajót. A legnagyobb veszély, ami fenyeget, hogy már a hazafelé úton azon fogsz gondolkozni, hogy mikor jössz legközelebb. Fogadunk?

A célhoz közeledve mindenképpen levonjuk a vitorlát, motort indítunk, előkészítjük a kikötőköteleket. A kikötőbe érve megjelenik a kikötő alkalmazottja, és egy üres helyre irányít. Többnyire „Adriai” típusú kikötést végzünk. „Rükvercben” betolatunk a helyünkre, a hajó orrát a mooringkötélhez kötjük, a farát kétoldalra bakokhoz vagy karikákhoz. Kitesszük a partra a járót, és már mehetünk is felfedező utunkra. Amikor bőven van hely, oldallal kötünk ki.

Kikötés után felfedezzük az aktuális látnivalót. Megmászunk egy kilátót, bebarangolunk egy óvárost (Trogir, Split), megnézünk egy besorolhatatlan műfajú épületet (pl. Tvrdalj Stari Gradban), egy botanikus kertet(Palmizana) hét középkori templomot (Rab), vagy csak kiülünk egy pohár bor és egy szivar társaságában egy tengerparti teraszra, és gyönyörködünk a naplementében.

Este az utasok szavaznak, hogy főzzünk, vagy étterembe menjünk. A főzés rotációs rendszerben történik, mindenkinek lesz alkalma bizonyítani. Az éttermek nagyon igyekeznek a kedvünkben járni, a hagyományos specialitások: fokhagymás bárány grillezve, cevapcica, pleskavica, halak, rákok, tintahal, mindig bejönnek. Utána még lehet egy kicsit ücsörögni a fedélzeten gyertyafénynél néhány pohár bor mellett, majd ki-ki nyugovóra tér a saját ágyába. Egyesek szeretnek a szabad ég alatt, a fedélzeten hálózsákban aludni.

Lehet, hogy mire reggel felébredsz, a kapitány már elkötötte a hajót, és javában úton vagytok …

Miért éppen Horvátországba menjünk, mikor menjünk, és miért jachttal?

Először is azért, mert Dalmácia gyönyörű, de igazi szépségét csak azoknak mutatja meg, akik a tenger felől közelítenek hozzá.

Meg azért, mert az éghajlat és ezzel az üdülési szezon eltér a miénktől. Július-Augusztusban gyakori a szélcsend, nagy a meleg, nagy a tömeg mindenütt. Szeptemberben már jobb a helyzet, de az igazán jókat április-májusban és október-novemberben lehet hajózni. A levegő hőmérséklete ilyenkor ideális, a napsütéses órák száma pedig még novemberben is magas. Tavasszal hosszabbak a nappalok, cserébe ősszel melegebb a víz.
Július-Augusztusban az itteni kánikulából mennénk az ottani kánikulába, cseberből-vederbe. Áprilisban és október-novemberben itt hűvös-szeles-csöpögős az idő, ebből kell elmenni az akkor már-még nyárias Adriáraés lebarnulva hazajönni.

Ha meguntad már a sörös-lángosos-napolajos nyaralásokat és valami változatosabbra vágysz, a jachtokon a helyed.

A hajózás egy komplex élvezet, a stresszmentes pihenésről, a végtelenül változatos természet, a mediterrán táj és az építészeti remekművek megcsodálásáról szól. Az is megtalálja a számítását, aki a stresszes mindennapjaitól merőben eltérő körülmények között lazítani és pihenni akar, az is, aki a tengeri hajózás körülményei között akarja magát próbára tenni, és az is, aki másképpen nem megközelíthető természeti szépségeket vagy műemlékeket akar látni. De belefér egy búvárkodás és egy gasztronómiai felderítés is, le is lehet szépen barnulni akár novemberben is, ha valaki arra vágyik.

Általában úgy tervezzük a túrát, hogy naponta legfeljebb négy-öt órát hajózzunk, a többi időt egyéb kellemes időtöltésekre szánjuk. Ettől persze közös akarattal el lehet térni.

A kapitánynak a biztonság szavatolása mellett az a legfőbb dolga, hogy az utasok elvárásait a lehető legnagyobb mértékben kielégítse.

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

If you not change browser settings, you agree to it. Learn more

I understand

Kérjük olvasd el adatkezelési tájékoztatónkat, illetve adatvédelmi és adatkezelési szabályzatunkat. 

Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat  

Adatkezelési tájékoztató